Image of Women in Almu’allaqat
Abstract
Any reader of ancient cultures comes across a very contradicting image of women drawn by men . pre-islamic poetry created various images for women . once she is represented as the mistress where you can wash away your worries , with her soft cheeks , pleasant face to look , and a constant companionship . others , it’s a creature to satisfy your whims . pre-islamic poem is full of images and fantasies based on women . nature of life pre-islam encouraged such images . there was abundance of themes of love in pre-islam era .
so, it is safe to say that pre-islam poetry focused on external image of women instead of looking at her inner beauty or its social role . such poetry only mentioned these external features glorify certain parts of body . so that a pre-islam women would find themselves represented only as a symbol of seduction . to be a trophy of a man . almu’allaqat poems thought of women as a creature that pleases your heart and sight by focusing on sensual features that characterized this kind of themes of love . researchers concluded that pre-islam poets such as imru’al-qais , al-a’sha among others heavily mentioned what creates a perfect body of a woman desired by all men based on elements of nature and surrounding environment.
References
- الأصول الفنية للأدب: حسن عبد الحميد، مكتبة أنجلو للنشر والتوزيع، مصر، 1949.
- بنية القصيدة الجاهلية( الصورة الشعرية امرؤ القيس): ريتا عوض، دار الآداب، بيروت، ط1، 2002.
- جماليات الشعر العربي (دراسة في فلسفة الجمال في الوعي الشعري الجاهلي): د. هلال جهاد، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، ط1، 2007.
- حديث الأربعاء: طه حسين، دار المعارف ، مصر، ط14، 1925.
- ديوان الأعشى الكبير: تحقيق: د. محمد حسين، المكتب الشرقي للنشر والتوزيع، بيروت ـ لبنان، د. ت.
- ديوان النابغة: تحقيق: د. شكري فيصل، دار الفكر، بيروت- لبنان، 1968.
- ديوان امرئ القيس: تحقيق: محمد ابو الفضل إبراهيم، دار المعارف للنشر، القاهرة، ط4، 1969.
- ديوان زهير بن أبي سلمى للأعلم الشنتمري، تحقيق: د. فخر الدين قباوة، دار الأفاق الجديدة، بيروت،ط1، 1970.
- ديوان طرفة بن العبد: شرحه: مهدي محمد ناصر الدين، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط3، 2002.
- ديوان عبيد أبن الأبرص: شرحه: أشرف أحمد عدرة، دار الكتاب العربي ، بيروت ـ لبنان، ط1، 1994 .
- ديوان عمرو بن كلثوم: تحقيق: د. إميل بديع يعقوب، دار الكتاب العربي، ط1، 1991 .
- ديوان عنترة: شرحه: حمدو طمَّاس، دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع ، بيروت ـ لبنان، ط2، 2004 .
- ديوان لبيد بن ربيعة: شرح الطوسي، دار الكتاب العربي ، بيروت ـ لبنان، ط1، 1993.
- شرح القصائد السبع الطوال: أبو بكر محمد بن القاسم الأنباري، تحقيق: عبد السلام هارون، دار المعارف ، بيروت، ط5، د.ت .
- شرح القصائد العشر: يحي بن علي التبريزي، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، مكتبة محمد علي صبيح وأولاده، ميدان الأزهر ، مصر، د.ت .
- شرح المعلقات السبع: حين بن احمد بن حسين الزوزني: دار أحياء التراث العربي ، بيروت ـ لبنان، ط2، 2005 .
- شرح المعلقات العشر: أحمد الأمين الشنقيطي، تحقيق: محمد عبد القادر الفاضلي، المكتبة العصرية ـ بيروت، 2005 .
- الشعر الجاهلي ( قضاياه الفنية والموضوعية): د. إبراهيم عبد الرحمن، مكتبة لبنان للنشر، بيروت، ط1، 2000 .
- شعرية الجسد(في الشعر العربي القديم من الجاهلية إلى القرن الثاني): د. اّمال النخيلي، دار الكتاب المصري ، القاهرة، دار الكتاب اللبناني ـ بيروت،ط1، 2012 .
- الصورة الأدبية: د. مصطفى ناصف، دار الأندلس للطباعة والنشر، بيروت، د.ت .
- لسان العرب: جمال الدين محمد بن منظور، تصحيح: أمين محمد عبد الوهاب، محمد الصادق العيدي، دار إحياء التراث العربي، بيروت- لبنان، ط3، 1999.
- المرأة في أدب العقاد: أحمد سيد محمد، الهيئة العامة للقصور الثقافة ، القاهرة، 2014.
- الثنائيات الضدية أبعادها في نصوص من المعلقات: د. غيثاء قادرة، مجلة الدراسات في اللغة العربية وآدابها، جامعة تشرين، اللاذقية- سوريا، ع١٩، ٢٠١٢.
- الصورة والرؤية عند زهير بن أبي سلمى: عبد القادر الداعي، مجلة أبحاث اليرموك، العدد الأول والثاني، ١٩٨٣.
- ظاهرة القلق في الشعر الجاهلي :خليل أحمد، رسالة ماجستير، جامعة حلب، ١٩٨٦.
- المرأة في شعر الأعشى: منى جورج صليبي، رسالة ماجستير، جامعة القدس، قسم اللغة العربية، ٢٠٢١.
- الانزياح في الشعر الجاهلي (المعلقات انموذجا): مازن أكثم سليمان، رسالة ماجستير، جامعة البعث، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، قسم اللغة العربية، ٢٠٠٩.
Download this PDF file
Statistics
How to Cite
Copyright and Licensing

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






