Parental Psychological Absence among Basic Education Students
Abstract
Aim of current study was to investigate level of psychological absence among participants, extent of psychological absence according to gender variable, and degree of psychological absence attributed to each parent (father and mother) as perceived by students (i.e. sample). To achieve study’s objectives, a psychological absence scale was developed, consisting of four domains: (psychological support, social communication, gender stereotyping, and socio-moral-educational concepts). Initial scale included 51 items, each with three response options (Always, Sometimes, Never). To ensure validity of the instrument, it was reviewed by a panel of psychology experts. Based on their feedback, 11 items were eliminated, resulting in a final scale of 40 valid items that received over 80% agreement among experts. Reliability of scale was confirmed through test-retest method, yielding a reliability coefficient of 0.87. Instrument was administered to a sample of 150 students; after excluding invalid responses, final sample comprised 146 students (78 females and 68 males). Statistical analysis of data revealed that students in basic education schools experienced a sense of psychological absence of their parents. Significant gender differences were found, with males reporting higher levels of psychological absence. Further, analysis showed that psychological absence related to fathers among male students was not statistically significant, whereas psychological absence related to mothers was statistically significant. Considering these findings, researchers proposed a number of conclusions, suggestions, and recommendations.
References
- ابراهيم، سهير (2001)، العلاقة بين شبكة الاتصال داخل الاسرة وبين اختيار المراهقين لجماعة الرفاق غير السوية، رسالة ماجستير، كلية الآداب والتربية، جامعة عين شمس، كلية البنات.
- ارقام (2018)، كيف تؤثر هذه الاحتياجات على حياتك في رأي "ماسلو".
- آل ثان، هناء محمد جبر (1992)، المناخ الاسري وعلاقته ببعض سمات الشخصية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية البنات، جامعة عين شمس.
- بقري، مي (2009)، إساءة المعاملة البدنية والاهمال الوالدي والطمأنينة النفسية والاكتئاب لدى عينة من تلميذات المرحلة الابتدائية، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة أم القرى.
- بن حميدة، خولة ومارير، فضيلة (2011)، الغياب المتكرر للاب ﻭﺃﺜﺭﻩ ﻋﻠﻰ المعاش النفسي للطفل، قسم العلوم الاجتماعية، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة محمد خيضر، سكرة.
- جلال، سعد، (1985) القياس النفسي-المقاييس والاختبارات-، دار الفكر العربي، مطابع الدجوي، القاهرة- مصر.
- حب الله، عدنان (1988)، التحليل النفسي من فرويد الى لاكان، مركز الانماء القومي، بيروت.
- حسن، عمر محمد معلم (2019)، أثر غياب أحد الوالدين على تربية الأطفال وتحصيلهم الدّراسي، مركز مقديشو للبحوث والدراسات، الانترنيت.
- الخراشي، ناهد (2019)، غياب الأم وأثاره على الأبناء، طنجة الأدبية، الانترنيت https://aladabia.net/2019/03/20/
- الدسوقي، راوية محمود (1996) الحرمان الابوي وعلاقته بكل من التوافق النفسي ومفهوم الذات والاكتئاب لدى طلبة الجامعة "دراسة مقارنة"، كلية الآداب، جامعة الزقازيق، القاهرة.
- الرزاز، محمود (2020)، نظرية باندورا – التربية بالقدوة أعظم من النصيحة.
- الزعبي، أحمد محمد (1993)، أسس علم النفس الاجتماعي، الطبعة الاولى، دار الحكمة اليمنية، صنعاء.
- الزوبعي، عبد الجليل إبراهيم وبكر، محمد الياس والكناني، إبراهيم عبد الحسن (1981). الاختبارات والمقاييس النفسية، جامعة الموصل، الجمهورية العراقية.
- سويلم، كرمن (2001)، دينامية العلاقة بين إدراك الصور الوالدية والبناء النفسي لدى الأبناء غير الشرعيين: دراسة إكلينيكية مقارنة، كلية الآداب، قسم علم النفس، جامعة عين شمس، القاهرة.
- شقير، زينب محمود، (2005)، الامن النفسي لدى الكفيف، المؤتمر العلمي الاول، كلية التربية، جامعة بنها، القاهرة، مصر.
- الشكري، ربيعة عثمان (2005)، التفكك الاسري والمعنوي وعلاقته بالصحة النفسية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة المقب، ليبيا.
- عبد الحق، عمار (2012)، مكان الاب داخل العائلة الجزائرية دراسة مقارنة، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم علم النفس وعلوم التربية، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة وهران، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية.
- عبد الرحمن، سعد (1986)، السلوك الانساني. تحليل وقياس المتغيرات، الطبعة الثالثة، الكويت.
- عبد الرزاق، عماد (2005)، إدراك الغياب النفسي للاب والمشكلات السلوكية لدى الابناء، المؤتمر السنوي الثاني عشر، مركز الارشاد النفسي، كلية التربية، جامعة عين شمس، القاهرة، مصر.
- فرج، أحمد (1993) مقال في العدوان (مقدمة ابستومولوجية)، مجلة علم النفس، الهيئة المصرية للكتاب، القاهرة، عدد (27).
- فرج، وفيق (2004)، الاسرة واساليب تربية الطفل، دار العلم والثقافة، القاهرة، مصر.
- فلسفي، محمد تقي (1981)، الطفل بين الوراثة والتربية، دار التعاون للمطبوعات، بيروت.
- فهيم، كلير (1983) أطفالنا وحاجاتهم النفسية: كتاب اليوم الطبي، مؤسسة أخبار اليوم، عدد (23)، القاهرة .
- الكناني، ممدوح عبد المنعم وجابر، عيسى عبد الله (1995)، القياس والتقويم النفسي والتربوي، الطبعة الأولى، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، بيروت- لبنان.
- كيف تؤثر هذه الاحتياجات على حياتك في رأي "ماسلو"؟ (argaam.com)
- اللقاني، فاروق عبد الحميد (1976)، تثقيف الطفل، فلسفته ومصادره ووسائله، منشأة المعارف، الإسكندرية.
- محيسن، عواطف محمد سليمان (2013)، الأمن النفسي وعلاقته بالحضور-الغياب النفسي للأب لدى طلبة المرحلة الثانوية بمحافظة غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الاسلامية، غزة، فلسطين.
- مخيمر، عماد (2003)، الرفض الوالدي ورفض الاقران والشعور بالوحدة النفسية في المراهقة، دراسات نفسية، مجلد (13) ،عدد (1).
- ملحم، سامي محمد (2007). مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمّان- الاردن.
- منصور، عبد المجيد والشربيني، زكريا (2000)، الاسرة على مشارف القرن 21، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.
- ميسون، سميرة والطاهري، حمامة (2013)، التوافق النفسي لدى ابناء الاباء ذوي الغياب المتكرر عن البيت (دارﺴﺔ ﻤﻴداﻨﻴﺔ ﻋﻠﻰ ﻋﻴﻨﺔ ﻤن المراهقين المتمدرسين)، قسم العلوم الاجتماعية، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي مرباح ورقلة.
- نادر، نجوى غالب (2003)، التنميط الجنسي وعلاقته بنمطي المدرسة المختلطة وغير المختلطة، قسم علم النفس، كلية التربية، مجلة جامعة دمشق، مجلد (12) ،عدد (1)، دمشق.
- نظرية باندورا - التربية بالقدوة أعظم من النصيحة | ترياقي (tiryaqy.com)
- النعيمي، عبد الله (1988)، التنشئة الاجتماعية- مفهومها ووسائلها، مجلة كلية الدعوة الاسلامية، عدد (5)، طرابلس.
- Aiken. R.L. (1979). Psychological testing and assessment. Allyn & Bacon, Inc.
- Cathy; Dekovic. Maja; Van Aken, Marcel (2011). Understanding Human Biparental Care: Does Partner Presence Matter, Early Child Development and Care, Vol.181, No.5, 639-647.
- Eble, R. L. (1972). Essential of educational measurement, New Jersey, prentice- hall.
- Parke, R. D. & D. B. (1980). The family in early infancy social, interaction and attitudinal analysis in F. A. Observational studies in the family setting, New York.
- Stanley, C. J. & hapkins, T. D. (1972). Educational measurement and evaluation, New Jersey, prentice- hill.
Download this PDF file
Statistics
How to Cite
Copyright and Licensing

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






